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Collection GMV
"Art Conceptuel"

1 ère partie :

de Art & Language à Robert Barry

pour voir ma collection "Art Minimal"
pour voir ma collection "artistes divers"


    Art & Language, (Michael Baldwin et Terry Atkinson)

    "Paintings I"N°2, 1966
    The relational nature of painting...
    2/100, 3/100, 4/100. To be blown up and mounted on a wooden pannel in the size of 150 x 157 cms

    Reproduit en couverture du catalogue de la collection de Philippe Méaille : "Art & Language, Selected Editions 1965 - 1972", Galerie Editions Bernard Jordan Paris, Zürich + Jordan/Seydoux - Drawings &Prints + jsvcARTPROJECTS, London, Paris, 2014

    "Paintings I N°7, 1966
    The situation now is more complex and expanded.
    2/50, 3/50. To be blown up and mounted on a wooden pannel in the size of
    77 x 150 cms

    "Paintings I" N°8, 1966
    The unit and the relationship to the whole...
    2/100, 3/100. To be blown up and mounted on a wooden pannel in the size of
    93 x 150 cms

    Ces trois œuvres sont reproduites dans le catalogue de Cornette de Saint Cyr du 19 juin 2002 ainsi qu'en couverture du catalogue de la collection de Philippe Méaille : "Art & Language, Selected Editions 1965 - 1972", Galerie Editions Bernard Jordan Paris, Zürich + Jordan/Seydoux - Drawings &Prints + jsvcARTPROJECTS, London, Paris, 2014
    p.6,7,10,16,17,18,19,20,21,60,62,63,64,65,76,77

    Voir au sujet de ces "Paintings": New Art in the 60s and 70s Redefining Reality, Anne Rorimer, 2001

    Art & Language, (Michael Baldwin et Terry Atkinson)

    "Potato Print Model 1 & Model 2", 1967
    Model 1:
    numérotés 8/50, 9/50, 18/50
    52 x 67,5 cm

    Model 2 :
    numérotés 8/50, 9/50, 18/50
    52 x 67,5 cm

    Reproduits dans
    - le catalogue de Cornette de Saint Cyr du 19 juin 2002 avec un texte inédit
    - "Terry Atkinson, work 1974. In leaving Art and Language", Archivio di Nuova Scrittura, 1995
    -
    le catalogue de la collection de Philippe Méaille : "Art & Language, Selected Editions 1965 - 1972", Galerie Editions Bernard Jordan Paris, Zürich + Jordan/Seydoux - Drawings &Prints + jsvcARTPROJECTS, London, Paris, 2014
    p.12,35, 37, 67

    Art & Language, (Michael Baldwin et Terry Atkinson)

    "Maps", 1966/67 :

    "Map to not indicate : Canada, James Bay, Ontario..."1967
    50/50. Impression à la main avec matrice de plomb, linotype sur papier. 53 x 60 cm

    "Map of a thirty-six square mile surface area of the Pacific Ocean west of Oahu", 1967
    Signée par Terry Atkinson (non numérotée)
    23/50, 41/50
    linotype sur papier
    60,5 x 51,5 cm

    "Map of itself" ou "Map of an area of dimension 12" x 12" indicating 2,304 1/4 squares", 1967
    28/50
    linotype sur papier
    38 x 47 cm

    Les "cartes" ou "Maps" de Art & Language sont reproduites ou analysées dans :

      - Studio International (dec.69)
      - Catalogue Biennale de Paris (1971) *
      - "Conceptual Art", Ursula meyer
      - Connaissance des Arts (Oct 71)
      - Art vivant du 25 nov 1971
      - "Changing", Lucy Lippard (1971)
      - "Art & Language", Catalogue raisonné Bischofberger
      - "The New Art"(1972)
      - Victoria Combalia Dexeus, la poetica de lo neutro
      - On Art (1974)
      - Al di l'a della pittura (p.137) (1974)
      - Arte Moderna n°109 (1975)
      - "Arte Concetuale", Daniel Templon *
      - "El arte como idea en Inglaterra"
      - "Art after philosophy", Joseph Kosuth
      - "Preconistoria" (1975)
      - "Testuale" (Rotonda di via Besana, Milan) 1979 *
      - Catalogue Van Abbemuseum, Eindhoven (1980) *
      - "Identité italienne" (p.361), Centre Pompidou
      - "Art & Language, Musée de Toulon (1982) *
      - Journal du Studio Carrieri (nov. dec. 84)
      - "When attitudes became form" (1984), Kettle's Yard
      Gallery (Cambridge), Fruitmarket Gallery (Edimbourg), Nouveau Musée de Villeurbanne *
      - "Les peintures", Palais des Beaux-Arts, Bruxelles (1987)
      - "Le jeu de l'indicible" Joseph Kosuth, Paleis voor schone kunsten (Vienne), Palais des Beaux-Arts (Bruxelles)*(1990)
      - "art conceptuel, une perspective" (1989 - 1990) ARC Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Deichtorhallen - Ausstellungs GMBH Hambourg. Fundacion Caja de Pensiones Madrid, Musée d'art contemporain Montréal*.
      - "Art & Language Hostages XXV - LXXVI", 1990
      - "Art et son Concept" (Cornette de Saint Cyr le 20 janv 90)
      "...à propos de l'Internationale Situationniste 1957 - 1972" Centre Pompidou, Institute of Contemporary Arts (Londres), Institute of Contemporary Arts (Boston). "Art Conceptuel", Gie Artcade, Nice (1991)
      -"Art Conceptuel Formes Conceptuelles " (Gie 1900 - 2000), 1990
      - "Art & Language, now they are", Bruxelles, 1992
      - "La donation Vicky Rémy" Musée de saint Etienne, 1993*
      - Art & Language, Galerie Nationale du Jeu de Paume,1993*
      - Knowledge : Aspects of Conceptual Art, 1992
      - art minimal & conceptuel (éditions SKIRA),1995
      - Ninety n°20
      - "L'art et son concept", Château de Beaumanoir, été 1996* (pas de catalogue)
      - Catalogue des collections du Frac Nord-Pas de Calais, 1996
      - "Géographiques", FRAC Corse 1997*
      - Art Jonction le journal N°12 (printemps 98)
      - "Global Conceptualism: Points of Origin 1950s - 1980s", Queens Museum of Art*
      - "Art & Language in practice vol.1" Fundacio Tapies, 1999
      - "Global Conceptualism : Points of Origin, 1950-1980s", Queens Museum of Art, 1999*
      - "L'art depuis 1960" Michael Archer
      - New Art in the 60s and 70s Redefining Reality, Anne Rorimer, 2001
      - A & L Too dark to read, motifs retrospectives 2002 - 1965, Villeneuve d'Ascq *
      - Conceptual art, Phaidon, 2002 p.120
      - GNS (Global Navigation System), Palais de Tokyo, 2003
      - GMV is there any Ghislain Mollet-Viéville ? (information ou fiction ?), P.Nicolas Ledoux, 2011

      * Expositions des "Maps"

      Robert Barry

      Dessin : It is persistent, unique, allusive, harmonious, composed, consistent, limited, orderly, coherent, active, varied, changeable, flexible, durable, intense, divisible, extensible, involved, dependent, and influential.

      Texte dactylographié, 28 x 22 cm, 1970

      Expositions :

        - Leo Castelli (1971)
        - " Minimal & Conceptuel" Gie Gabrielle Maubrie, 1988
        - "l'art conceptuel, une perspective" (1989 - 1990) ARC Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris. Deichtorhallen - Ausstellungs GMBH Hambourg. Fundacion Caja de Pensiones Madrid, Musée d'art contemporain Montréal. (reproduit p.124)
        - "Génériques, le visuel & l'écrit" Hotel des Arts Fondation Rothschild, 1992

      Reproduit aussi dans :

        - VH IOI n°3 (1970) (en français)
        - "It's about time, il est temps" René Denizot (p.117)
        - Artstudio "Les mots" n°15 p.109 (1989)
        - "Art Conceptuel 1" capcMusée d'Art Contemporain de Bordeaux (analysé p.56, reproduit p.61).
        - Artforum février 84 (indiqué par Ian Wilson dans son texte "Conceptual Art" p.60)

      Robert C.Morgan en parle dans "Art into ideas, essays on conceptual art", 1996 p. 74
      Voir aussi "This book is a movie, an exhibition of language art and visual poetry", 1971 p.54 (les mêmes mots dans un ordre différent) ainsi que "Les cahiers du Musée National d'Art Moderne" n°33 (1990) p.112
      et New Art in the 60s and 70s Redefining Reality, Anne Rorimer, 2001.

      Robert Barry

      "Inert Gas series", 1969
      Linotype à titre d'exposition pour Seth Siegelaub

      Voir le catalogue vente publique "Art et son concept 1" + livre "Robert Barry" de R.Morgan p. 146 Artstudio "Les mots" p.52 + texte de Robert C.Morgan "Art into ideas" p.64. + commentaires du catalogue bleu "73rd American Exhibition The Art Institute of Chicago p. 11. Voir l'entretien de Seth Siegelaub avec Christophe Cherix in ArtistBook International n°3 p. 17. Voir "Art into ideas, essays on conceptual art" de Robert C. Morgan p.64-65. Voir le livre "Conceptual art", 1998 de Tony Godfrey p.201. Voir p.85 New Art in the 60s and 70s Redefining Reality, Anne Rorimer, 2001. Reproduit dans le catalogue Cornette de Saint Cyr du 19 juin 2002

      Dans “Le triomphe de l’art américain, les années soixante” Irving Sandler écrit page 372 : En 1969, Barry lâche dans l’atmosphère deux pieds cubiques (environ 300 décimètres cubes) d’hélium, gaz inerte. Il commente ainsi son geste : “Il y a dans le vide et la vacuité quelque chose qui me préoccupe intensément. Je ne peux pas me débarasser de ce sentiment. Rien que le vide. Le néant est pour moi la chose la plus puissante au monde.” Comme le “spectateur” connait les conceptions de Barry - les phénomènes invisibles qui l’entourent, cet espace apparemment vide où il n’y a rien à voir -, il devient singulièrement conscient de son rôle de “spectateur”, d’agent de la perception.

      Expositions :
      - MAMCO (dans l'appartement), Genève

      Robert Barry
      (1 pièce sonore)

      "VARIATIONS (N°3) bande magnétique signée copy n°3, 1978

      Robert Barry
      (wallpiece)

      YES IT IS - FINALLY - YOU TOO - NO LONGER - REMEMBER - WAITING - APPARENT - MIGHT BE

      Study for wallpiece 1980. Pencil on red painted wall. For reproduction back cover Joslyn Art Museum catalogue. R B.

      dessin/certificat

      Exhibitions :

      - 1-80 SERIES : ROBERT BARRY
      September 27 - November 9, 1980
      Joslyn Art Museum, Omaha, Nebraska

      - "La délégation du faire" exposition réalisée dans le cadre du colloque Copyright/Copywrong, ERBAN, Nantes, 2000

      - Exposé au MAMCO depuis 1994

      YES IT IS
      The wall work, with words written around the edges of a large, intense red wall in the gallery, like all Barry works, is both obvious and elusive. On one hand, it is clearly a gallery with one red wall penciled with common English words that any school child could read. On the other hand, the meaning of the words is elusive. The words, unlike words in paintings from the past, are neither names of things nor narratives nor poems. They are rarely nouns. They both stand alone and relate to each other in space. Barry provides space around the words, and the viewer must take time to move and turn in the gallery to read them, for they are oriented up and down and back and around. The words or phrases suggest something before and something afterwards as though aligned in a thought, but physically placed in a continuum so there is no beginning and no end. The viewer supplies his own meaning to them while the artist suggests the arena for thought. Unlike the written page with its clear contrast between paper and type, Barry's words blend into the wall and dissolve in and out of one's consciousness, invisible, yet visible.

      Holliday T. Day, Curator of American Art
      (extrait du catalogue)

      Cette oeuvre a également fait l'objet d'un autre texte dans le livre : ROBERT BARRY (livre d'artiste édité par Erick Franz, Karl Kerber Verlag-Bielefeld, 1986 p.148) :

      For an installation at the Joslyn Art Museum (Omaha, Nebraska), entitled Yes it is, Barry painted a wall the color red, and then penciled words at various intervals along the periphery. The paint on the wall defined the actual dimensions, 13' x 20 ', in visual terms. The brilliant aggressiveness of the painted wall was then modulated by the subtle presence of the words. The meaning attributed to Yes it is was dependent upon intimate receivership within a social (architectural) space. The red expansiveness directly transformed one's perspective of the gallery space, giving it a bold and dominant presence; yet the words needed closer scruting, and therefore, invited the gaze of the viewer into a more intimate relationship with the piece : to discover significance without recourse to narrative syntax.
      Robert C. Morgan


      Reproduit dans
      - "L'art et son concept n°2". N°71.
      - Artcollector, juin-août 2012, p.4 et 58

      Robert Morgan parle de cette oeuvre dans "Art into ideas, essays on conceptual art" p.68

      Robert Barry
      (wallpiece)

      KNOWN - THIS ONE - REMINDED - ALLOW - HELP TO - WONDERFUL - TOO MUCH - NEXT

      Plan for possible wallpiece, 1983
      Pencil or silver pencil on white wall; size variable depending on size of wall. First installed at Renaissance Society, Chicago 1985. Size approx. 8' x 12 ' words drawn with silver crayon 3" high. Robert Barry.

      (dans la réalisation à Chicago et au MAMCO, il y a une interversion entre THIS ONE et ALLOW) (inversion : THIS ONE and ALLOW)

      dessin/certificat

      Second exhibition : Musée d'Art Moderne et Contemporain (MAMCO) Genève, from September 1994

      Reproduit dans :
      - "Ghislain Mollet-Viéville, ma collection", Université de Torun, 2011, p.57
      - GMV is there any Ghislain Mollet-Viéville ? (information ou fiction ?), P.Nicolas Ledoux, 2011


      Robert Barry
      (wallpiece)

      POSSIBILITIES - MORE OR LESS - DETAILS - NEXT TIME - SO WHAT - OURS - IMPORTANT - LOOK

      Study for wallpiece, R.Barry 1980
      Light grey paint or pencil on wall.
      1-80 SERIES : ROBERT BARRY

      dessin/certificat

      September 27 - November 9, 1980
      Joslyn Art Museum, Omaha, Nebraska
      Reproduced p.3 : Frontispiece : Drawing, 1980, made especially for the exhibition catalogue
      Reproduit in Artcollector, juin - août 2012, p.57 .

      autres expositions :

        - "Génériques, le visuel & l'écrit" Hotel des arts, Fondation Rothschild, 1992
        - Wallpiece exhibited at the Musée d'Art Moderne et Contemporain (MAMCO), Genève since 1994.


        Robert Barry
        (wallpiece)

MISSING - AS IS - SOMETHING ELSE - I WILL - WAIT
WARNING - AFTER ALL - AVOIDABLE

Plan for possible wallpiece. Untitled, 1979.
For wall use very light grey paint, pencil or light grey crayon. Try to keep close to proportions of drawing.
For catalogue, reproduce as closely as possible to the original R B.

Exhibition :
"73rd American Exhibition The Art Institute of Chicago" (1979). Reproduced p.22, 23 in the catalogue. dessin/certificat

pour voir la suite de ma collection "Art Conceptuel":

de Victor Burgin à Ian Burn

de Douglas Huebler à Robert Morris

de Tania Mouraud à Ian Wilson

    Agent d'Art, Expert-conseil
    Expert honoraire près la Cour d'Appel de Paris
    Membre de l'Association Internationale des Critiques d'Art
    59, ave Ledru-Rollin 75012 Paris France
    Tel.+ 33 1 40 02 07 40
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